Sunday 17 June 2012

Kita Tahu Tapi Kita Lupa

Nak share berkenaan pekara yang sering kita lakukan seharian dalam hidup ini. Pekara ini kita tahu ia kurang baik/salah jika dilakukan tetapi akibat kita tidakberamal dengan ilmu yang kita pelajari itu maka terjadi lah sifat pelupa ini.


ANTARA PEKARA YANG KITA TAHU TAPI KITA LUPA AMALKAN:

1. Apabila kita memakan/meminum makanan panas seperti sup, air kopi dan bermacam lagi kita tidak digalakkan menuip makanan/minuman itu kerana amalan ini tidak digalakkan dalam islam. Perbuatan meniup pada makanan bertujuan untuk menyejukkan makanan itu supaya mudah dimakan/minum. 


CARA RASULULLAH MINUM

Jauhi minum berdiri walaupun ia makruh kerana makruh menghampiri kepada haram. Jauhi minuman daripada bekas yang besar dan jangan bernafas ketika kita minum. Apabila kita minum dari bekas yang besar, lumrahnya kita akan meneguk air. Dalam proses minum itu, manusia akan bernafas dan menghembuskan nafas dari hidung. Apabila menghembus nafas kedalam minuman, bahdan akan mengeluarkan CO2 iaitu Karbon Dioksida. Apabila bercampur denag air, H2O akan menjadi seperti cuka H2CO3. Sebab itu, minuman itu  menjadi asid.
Jauhi meniupa ir yang panas sebabnya sama diatas.
Cara minum, seteguk bernafas, seteguk minum sehingga habis.


CARA RASULLAH MAKAN

MAKAN MENGGUNAKAN TANGAN

Sebelum Rasullah makan beliau akan mengambil sedikit garam menggunakan jari kecilnya lalu menghisap garam tersebut. Kemudian barulah Rasulullah makan makanan tersebut.
Kedua-dua belah tangan kita mengeluarkan 3 macam enzim. Namun, konsentrasi yang ada di tanagn kanan kurang sedikit daripada kiri. Ini kerana enzim yang ada pada tangan kanan adlah enzim yang dapat menolong proses penghadaman. Ia adalah proses penghadaman pertama.
Garam adalah sumber mineral adaripada tanah yang diperlukan oleh badan. Dua cecah garam pada jari adalah sama dengan satu liter air mineral. Oleh kerana manusia berasal dari tanah ini yang berkhasiat untuk manusia.
Selain sebab ia adalah sumber mineral, garam juga adalah penawar yang paling mujarab bagi keracunan. Menurut perubatan, di hospital-hospital , rawatan terawal adalah dengan memberi Sodium Chloride , iaitu garam. Garam juga dapat menghalang sihir dan makhluk halus yang menggangu manusia.

RASULLAH MENGUNYAH

Rasulullah mengunyah sebanyak 40 kali bagi membiarkan makanan itu betul-betul lumat agar perut kita mudah memproses makanan.

MEMBACA BASMALAH


Membaca Basmalah sebelum makan abgi mengelakkan penyakit. Ini kerana bacteria dan racun ada membuat perjanjian dengan Allah, apabila Basmalah dibaca, bacteria dan racun akan musnah dari sumber makanan itu.

Sumber : amalan 24 jam dalam kehidupan Rasulullah S.A.W oleh Zulkarnain Dollah.

No comments:

Post a Comment